Köpvillkor

Köp

Avtal om köp ingås när du har slutfört en beställning och vi har skickat en orderbekräftelse till dig per e-post. För att få beställa av oss måste du vara myndig alternativt ha målsmans tillstånd.

Dina skyldigheter

Det är din skyldighet att ange korrekt adress och kontaktuppgifter såsom e-postadress och mobilnummer. Vi har slutfört vår del av avtalet när vi har skickat ordern till din angivna adress med dina angivna kontaktuppgifter. I nedan situationer är du som kund betalningsskyldig:

  • Om du har angivit fel adress och försändelsen inte når dig och inte heller returneras till oss.
  • Om du har angivit fel mobilnummer så att en annan person aviserats via sms och på vis kunnat hämta ut din försändelse.

Våra rättigheter

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager eller vid tekniska fel.

Betalning - Privatkunder i Sverige

För privatkunder använder vi oss i första hand av betallösningen Klarna Checkout. För de som inte vill eller kan betala genom Klarna Checkout går det bra att betala med de alternativa betallösningarna.

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura, Klarna konto, kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.

På klarna.se kan du se alla dina fakturor, ladda ner dem som PDF, betala fakturan med ett klick, välja att delbetala eller kostnadsfritt även förlänga betaltiden med 10 dagar.

Fullständiga villkor för Klarna Checkout kan läsas här.

Betalning - Andra kunder

För andra kunder som inte är privatkunder i Sverige accepterar vi kort.

Leverans

Normal leveranstid inom Sverige är 1-2 arbetsdagar efter det att vi mottagit din beställning för varor som finns i lager. Vi har som mål att skicka din beställning senast arbetsdagen efter att du lagt din order, sedan är både PostNords och DHLs leveranstid normalt 1 dag.

Till vissa delar av Sverige kan dock leveranstiden normalt vara 1-2 dagar längre. Med PostNord inkluderar detta norra Sverige med postnummer som börjar på 8.

Vi skickar med PostNord och DHL. Vilket fraktsätt vi väljer beror på försändelsens storlek, vikt och värde.

PostNord Varubrev: Mindre försändelser kommer levereras direkt till din brevlåda medan du för större försändelser kommer få en avi (antingen via SMS eller brev) för att hämta ut försändelsen hos ditt postombud.

PostNord MyPack: Levereras till postombud och du aviseras (antingen via SMS eller brev) för att hämta ut försändelsen.

Försändelser som kommer till postombud skall hämtas inom 14 dagar för att förhindra att de går i retur.

DHL Servicepoint: Levereras till DHL Servicepoint och du aviseras för att hämta ut försändelsen.

Fraktavgift

Vi tar ut en fraktavgift om 29kr för beställningar upp till och med 499kr. För beställningar från 500kr och uppåt tar vi inte något fraktavgift. Detta gäller inom Sverige.

Ej uthämtade försändelser och felaktiga adresser

För försändelser som går i retur på grund av någon av orsakerna nedan har vi rätt att debitera upp till 200 SEK inkl moms per order för frakt och administrativ kostnad.

  1. Försändelser som hamnar hos postombud, men inte hämtas ut inom 14 dagar och därmed går i retur.
  2. På ordrar där fel adress har angivits och försändelsen därmed returnerats.

Tull / moms på leverans utanför EU

På försändelser till länder utanför EU, kan eventuell tull, moms och andra avgifter läggas på försändelsen. Detta är utanför vår kontroll och inget som vi ansvarar för.

Försenad eller försvunnen leverans

I sällsynta fall kan PostNords leveranstid från dess att vi har skickat en försändelse vara längre än vad vi angett. Sådana förseningar är helt utom vår kontroll och vi kan inte hållas ansvariga för dessa. I sällsynta fall kan försändelser även spårlöst försvinna.
Vår policy är att vänta 3 veckor innan vi kan anse att en försändelse är försvunnen. Först efter 3 veckor från det datum vi har skickat en försändelse kan vi utföra en återbetalning eller skicka ordern igen.

Om du vid beställningen har angivit en felaktig adress och försändelsen av denna orsak inte kommer fram till dig och inte heller går i retur till oss är vi varken skyldiga att återbetala dig eller skicka beställningen på nytt.

Om du inte har mottagit leverans men spårningsinformationen trots allt säger att försändelsen är levererad har vi rätt att

  1. Skicka en ny leverans till dig som kräver legitimation för uthämtning.
  2. Ta ut en "ej uthämtad avgift" om 500 kr om du ej hämtar ut denna leverans.

Ångerrätt

När du handlar på DermaStore har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Detta förutsatt att produkten är i väsentligt oförändrat skick, d v s oanvänd och ej skadad. Det är tillåtet att öppna förpackningen och kontrollera varan på sådant vis som ej skadar produkten eller dess förpackning. Plombering får dock ej brytas. Observera att det räcker med att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt inom 14 dagar, du behöver alltså inte ha skickat tillbaka varan inom 14 dagar för att ångerrätten skall vara giltig. Du kan läsa mer om hur du gör en retur här.

Om du returnerar utan att meddela oss om att det handlar om utnyttjande av ångerrätt så har vi rätt att ta ut en administrationsavgift om 50kr.

Utöver ångerrätten enligt lag har du hos oss även rätt att ångra ditt köp innan vi har skickat ordern. Vi gör då vårt bästa för att stoppa den från att skickas, men vi kan inte lämna någon garanti på det.

DermaStore kommer ej att lösa ut paket mot postförskott

Reklamationsrätt

DermaStore tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Vi åtar oss även att följa allmäna reklamationsnämndens rekommendationer.

En reklamation skall göras inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Produkten skall sedan returneras till oss. Vi kommer kontrollera felet på produkten och återbetala dig för produkten om vi kan bekräfta att felet existerar.

Försök aldrig åtgärda ett fel på en produkt själv som på något sätt modifierar eller förstör produkten, då upphör din rätt att reklamera. Reklamerar och returnerar du en produkt som visat sig vara defekt vid mottagandet måste hela produkten inklusive dess förpackning returneras.

Om vi inte kan godkänna en reklamation måste vi returnera produkten till dig och du blir skyldig att betala den faktiska fraktkostnaden för returen samt återsändningen till dig. Alternativt kan vi ta produkten som en retur med värdeminskningsavdrag. För kosmetiska produkter (makeup, parfym, hudvård, hårdvård) som är minimalt använda innebär det att vi behåller produkten och ger dig 20% av produktens pris tillbaka.

Kontakta oss så hjälper vi dig.

Återbetalning

DermaStore åtar sig att återbetala förskottsbetalat belopp inom 20 arbetsdagar från den dag du meddelat oss att du vill häva ditt köp.

Vi återbetalar inte eventuell fraktavgift.

Vid reklamation åtar vi oss att återbetala returfraktkostnaden inom 20 arbetsdagar från den dag vi mottagit den reklamerade varan, om vi kan konstatera att det från början var fel på varan.

Tvister

Vid tvister kan du även använda EUs sida för tvistlösning