Lägg till varor för 650 SEK för att få gratis frakt
Din varukorg är tom!
Lägg till varor för 650 SEK för att få gratis frakt
Din varukorg är tom!
Mitt konto
Du behöver inget konto för att handla, men om du vill så kan du Skapa ett konto eller Logga in
Varumärket Clarins har funnits i över 50 år. Dess historia började redan år 1954 i Paris, Frankrike. Fransmannen, tillika läkarstudenten, Jacques Courtin-Clarins hade ett skönhetsinstitut/SPA där han utvecklade massageoljor baserade på eteriska oljor. Han var specialiserad inom att oljor och deras förmågor att dra åt hud så han bestämde sig för att förbättra och effektivisera hudåtdragande massage. Han utvecklade en olja med denna egenskap på inrådan av sina kunder och detta var början av det förhållande som varumärket Clarins än idag står för, nämligen att det ska finnas tillit och dialog mellan utvecklaren av hudvårdsprodukten i fråga och dess kunder. Clarins ursprungliga idé var att göra skönhet mer naturlig och äkta med budskapet "Det handlar om dig" till sina kunder.
Jacques Courtin Clarins hade ett motto; "Gör mer, gör det bättre och ha roligt när du gör det". Tack vare denna strävan och engagemang så blev skönhetsinstitutet i Paris internationellt välrenommerad och varumärket Clarins i sin tur blev världsledande när det gäller kosmetika, hudvård, smink, parfym och mode.
År 1962 skapade Jacques Courtin-Clarins sin första "Body Shaping Cream", en produkt som reducerar celluliter samt gör kroppskonturer och former skarpare. Under år 1968 började Clarins producera produkter innehållandes 100% rena växtextrakt (oljor) som såldes i parfymbutiker.
År 1974 började Jacques Courtin-Clarins son Christian involvera sig i familjeverksamheten och blev varumärket Clarins internationella talesperson. Han blev även en viktig del av Clarins distribution av sina produkter världen över.
År 1984 noterades Clarins på Parisbörsen. Detta sågs som en stor framgång och en bra möjlighet för koncernen att växa och utvecklas.
Jacques Courtin-Clarins hade en till son, Oliver, som också involverade sig i företaget. Dr Oliver Courtin-Clarins utvecklade Clarins hudvårdsprodukter och SPA:n världen över. År 1990 blir Clarins produkter utnämnda till den bästa avancerade hudvården i Europa.
År 1991 introducerade Clarins sin första sminkkollektion på marknaden. Denna sminkkollektion var mycket väl i linje med den vision som Jacques Coutin-Clarins formulerade på 1950-talet, nämligen att skönhet ska vara naturlig och äkta. Tanken bakom Clarins sminkkollektion var att framhäva kvinnors naturliga skönhet. Samma år (1991) producerade Clarins sina första anti-förorerings produktlinje.
År 1992 var ett viktigt år i Clarins historia eftersom det var detta år som koncernen förvärvade Thierry Mugler Couture och Thierry Muglers parfymer utvecklades. Genom detta förvärv föddes egentligen Clarinskoncernen. Thierry Mugler introducerade parfymen Angel på marknaden, vilket var deras första parfym för kvinnor.
År 1995 växte Clarinskoncernen ännu mer genom förvärvet av Azzaro Parfums. Parfymerna Azzaro pour Homme och Chrome är viktiga hörnstenar i Azzaro Parfums varumärke, vars framgår även Clarins drar nytta av.
År 2002 utvecklade Clarins sitt produktutbud med hudvårdsprodukter för män, ClarinsMen.
Under år 2008 så framförde Christian och Oliver Courtin-Clarins ett bud på koncernen, vilket ledde till att Clarinskoncernen blev avlistad från Parisbörsen. Bröderna Oliver och Christian Courtin-Clarins bestämde sig för att gå emot trenderna på marknaden och sätta en långsiktig vision för Clarins. Enligt dem var det viktigt att bejaka koncernens oberoende och hållbarhet, vilket tagits väl emot av Clarins konsumenter.
Clarins fortsätter leva upp till sin ursprungliga vision och har koncernen har egna laboratorier samt forsknings- och utvecklingscenter. Clarins produkter utvecklas i dessa laboratorier. Samtliga Clarins produkter produceras i Frankrike och exporteras till 90% utomlands över hela världen.
Under år 2010 inröstades Oliver och Christian Courtin-Clarins döttrar i CLarinskoncernens styrelse för att Clarins fortsatt ska kunna stå för oberoende och hållbarhet. Genom att styrningen av Clarinskoncernen "går i arv" kan Clarins på så sätt eftersäkra kontinuitet i dess varumärke och produkter.
I slutet av år 2014 blev Clarins Double Serum en av världens topp tio bästsäljande hudvårdsprodukter. Sedan dess har Clarins försäljningen av Clarins smink-produkter accelererat avsevärt. I Ryssland betraktas varumärket Clarins som topp tio bästa sminkmärken. Clarinskoncernen innefattar även parfymer, bland andra märket Thierry Mugler. Thierry Muglers parfymer Angel och Alien betraktas ingå i topp tio parfymer som säljer bäst i Frankrike, Storbritannien, Tyskland och USA. Parfymen Azzaro pour Homme, som också ingår i Clarinskoncernen, är en av de mest populära och bästsäljande parfymerna i Brasilien.
I slutet av år 2015 rankades varumärket Clarins högst avseende avancerade ansiktsvårdsproukter i Europa och Mellanöstern. Samma år betraktades varumärket Clarins som världens mest framgångsrika avseende kroppsvårdsprodukter. Clarins besitter gedigen anti-aging expertis, vilken har bekräftats flera gånger som bäst i Västra Europa, USA och Kina. Varumärket Clarins växer också i Australien och Asien där man fortsätter ta marknadsandelar.
Clarins skönhetsavdelning inkluderar Clarins- och My Blends varumärken samt Clarins SPA-verksamhet. Clarins parfymavdelning inkluderar samtliga Clarins parfymmärken (Thierry Mugler och Azzaro Parfums). Utöver Clarins skönhets- och parfymavdelningar så engagerar sig Clarinskoncernen även i att distribuera andra, utomstående, varumärken.
Som beskrivits ovan är Clarins produkter baserade på 100% rena växtextrakt (oljor). Detta är väldigt viktigt för Clarins eftersom de är ett företag som är mycket medvetet avseende ekologi och hållbarhet.
I Clarins produktutveckling ingår 5 steg; observation, extraktion, formulering, testning och produktion. Det första steget (observation) baseras på biomimik, det vill säga att låta sig inspireras av naturen och imitera denna. Tack vare biomimik har Clarins varit förmögen att producera innovativa produkter som är baserade på växter.
Det andra steget (extraktion) innebär att Clarins bara utvinner växtextrakt från växter med bäst kvalité för att på så sätt uppnå optimala resultat i deras produktutveckling. Nästa steg (formulering) innebär att när Clarins utvunnit växtextrakt etc. med bra kvalité så ska en formula produceras som verkligen tar fram det bästa i den aktiva ingrediensen (växtextraktet). Det är även viktigt att formulan ska ge huden maximal komfort.
Det fjärde steget (testning) innebär att Clarins testar alla sina produkter noggrant innan de distribueras på marknaden. För Clarins är nämligen säkerhet och effektivitet oerhört viktiga frågor. När formulorna och produkterna genomgått tester är det sista steget att produkterna ska produceras. Som beskrivits ovan så produceras samtliga Clarins produkter i Frankrike. Clarins produktionsprocess kännetecknas av att vara ultra-rigorös och den garanterar en perfekt kvalitét.