Lägg till varor för 650 SEK för att få gratis frakt
Din varukorg är tom!
Lägg till varor för 650 SEK för att få gratis frakt
Din varukorg är tom!
Mitt konto
Du behöver inget konto för att handla, men om du vill så kan du Skapa ett konto eller Logga in
Carita grundades av två systrar för över 60 år sedan i Paris. De två systrarna, Maria och Rosy Carita (födda 1913 respektive 1914), var två ambitiösa visionärer som ville skapa skönhetsprodukter med konceptet "global skönhet". Sedan dess har Carita etablerats i över 60 länder och symboliserar fransk skönhetsvård.
Carita tillhandahåller produkter som har ett genomgående anti-ageing koncept, framtagna med hjälp av den senaste teknologin. Caritas sticker verkligen ut i mängden av hudvårdsprodukter med deras globala skönhetskoncept som erbjuder produkter och behandlingar för ansikte, kropp samt hår.
År 1937 grundade systrarna Carita sin första salong vid Rue du Taur i Toulouse. 1943 bestämde sig dock systrarna för att flytta till Paris och börja som lärjungar på Gervais salong. Gervais var en känd frisör och systrarna Carita fick en gedigen utbildning vid frisörsalongen samt lärde sig hantera kunder. Flytten till Paris blev särskilt lyckad eftersom redan 1945 så öppnade systrarna sin första egna frisörsalong i Paris vid Rue du Faubourg Saint Honoré. Carita-systrarnas frisörsalong blev en succé och välkänd då flera celebriteter från franska eliten besökte salongen.
År 1956 börjar Caritas globala skönhetskoncept verkligen ta form då två ikoniska Carita produkter skapas och Carita-systrarna grundar sin egna skönhetsskola. Det var egentligen detta år som man formulerade konceptet "global skönhet", innefattande både hudvård (för ansikte och kropp) och hårvård. 1956 skapade Carita de ikoniska produkterna Fludie de Beauté 14, en växtbaserad ultra-vårdande olja som kan användas på hela kroppen samt Rénovateur, en blandning av solrosfrön och essentiella oljor som gör att huden blir mjuk och återfuktad.
Systrarna Carita började fokusera även på hudvård och samarbete med Madame Dulac ("den tredje systern"). Madame Dulac fokuserade på att utveckla hudvårdsprodukter för både ansikte och kropp medan Maria och Rosy fokuserade på hårvård. År 1957 började systrarna återuppliva modet för peruker, vilket gav Carita internationell berömmelse. Detta år började även Christophe Carita (systrarna Caritas brorson) involvera sig i varumärket Carita.
1960 fortsatte Caritas globala skönhetskoncept att blomstra och formulan i Caritas Fludies de Beauté produkter ändrades. De oljiga krämerna ersattes med vattenbaserade formulor för att på så sätt göra huden strålande utan den skulle kännas flottig. Caritas hudvårdslinje Progressif utvecklades år 1960 av en belgisk gerontolog (expert på åldersforskning) och denna anti-rynk kräm betraktades som nyckeln till ungdom.
År 1967 öppnade systrarna Carita "Carita Monsieur", en salong för män. Detta var ett djärvt drag från systrarna Caritas sida men även denna salong blev en succé.
Systrarna Carita grundade sin egna produktionsfacilitet i Asnières för att ytterligare kunna utöka sina linjer med hudvårdsprodukter. År 1976 utvecklades en ny hudvårdslinje, Progressif Masque Biologique, och denna hudvårdslinje ansågs vara en viktig upptäckt gällande kampen mot att huden ska åldras i förtid.
År 1978 gick tyvärr Maria Carita bort. Tre år senare gick även Rosy Carita och Madame Dulac (den tredje systern) bort. Men Caritas arv lever vidare genom systrarnas brorson Christophe Carita som lärdes upp av systrarna. Han hade involverats i Carita sedan 16 år tillbaka och tog över Carita. Genom Carita tog han sina frisörkunskaper till en ny nivå och var välkänd bland många modedesigners etc. Han var en frisk fläkt för Carita och en ny generation kvinnor kunde njuta av Caritas globala skönhetskoncept.
År 1986 förvärvades Carita av Shiseido, ett välkänt japanskt kosmetikaföretag som även är det äldsta kosmetikaföretaget i världen.
Christophe gick bort år 1991 men än idag (nästan 70 år senare) lever Carita och det globala skönhetskonceptet vidare. År 1999 utökades hudvårdslinjen Progressif ytterligare. År 2006 lanseras ännu en bästsäljande produkt, Crème Parfaite.
År 2012 lanserades Caritas första parfym, Carita Eau de Parfum. År 2013 lanserade Carita en maskin (Cinetic) i sina professionella behandlingar.
År 2014 förvärvades Carita (numera förädlad med den senaste japanska teknologin tack vare Shiseido) av L'Oréal.
Caritasystrarna lyckades skapa ett unikt arv som än idag är intakt. Carita är ett skönhetsmärke med internationellt anseende som står för glamour och lyx. Deras produkter är perfekta för den feminina och sofistikerade kvinnan. Caritas produkter präglas verkligen av elegans och extravagans, både när det gäller innehåll och textur.
Caritas produkter kan delas in i följande 3 kategorier
Caritas hudvårdsprodukter för ansikte är utvecklade med avancerad teknologi och anti-aging expertis. Följande produktlinjer ingår i Caritas utbud av hudvårdsprodukter för ansikte.
I Caritas utbud med produkter avseende kroppsvård så ingår allting från krämer och serum till dofter och scrubbar etc.
Carita erbjuder solskyddsprodukter som dessutom minskar tecken på att huden åldras. Produkterna skyddar inte bara mot skadlig UVA och UVB strålning utan reducerar även förekomsten av rynkor och fina linjer genom att verka djupt inne i huden där rynkor bildas och utvecklas.